חוק רישיון לאופניים חשמליים

רוצים ללמוד נהיגה? מלאו את הטופס...

בתחילת חודש אוקטובר (2018), בעקבות העלייה בתאונות דרכים בהן מעורבים נהגי אופניים חשמליים, העלה שר התחבורה תכנית ראשונית לצמצום התאונות והסדרת החוק לגבי רוכבי אופניים חשמליים.

כחלק מההצעה הועלו הצעות להחמרת הקנסות על עבירות תנועה עם אופניים חשמליים, החמרה עם בעלי עסקים שעוברים על החוק ומוכרים אופניים חשמליים משודרגים (שלא עומדים בתקנות משרד התחבורה). למרות שמתייחסים לרוב אל אופניים חשמליים, החוק ברובו מכוון גם אל קורקינטים ממונעים.

בנוסף הועלו הצעות להסדרת רישיון לאופניים חשמליים, כאשר רק מי שבידו רישיון נהיגה, או מי שיעבור קורס נהיגה על אופניים חשמליים, יהיה מורשה לרכב עליהם.

על מנת לאכוף באופן יעיל יותר את החוקים החדשים שיחולו רוכבי אופניים, בחר משרד התחבורה בפקחי העירייה להיות אמונים על אכיפת החוק.

עקב בהילות הנושא והחשיבות הרבה לציבור, הועלתה הצעת החוק כעשרה ימים לאחר מכן לאישור הממשלה, ואכן היא אושרה בתאריך ה- 14.10.2018.

מעבר לתקנות וקנסות למיניהם, הצעת החוק מדברת גם על האפשרות של הקמת צוות המשותף למשרדי הפנים, המשפטים ומשרד התחבורה, על מנת לבדוק את האפשרות להקים מאגר מידע ולבצע רישום וסימון של כלי רכב חשמליים כגון הקורקינטים והאופניים.

על מי חל החוק

מלבד אופניים חשמליים, חלק מסעיפי החוק מתייחסים גם לקורקינט ממונע חשמלי, אשר מתחרה ברמת הפופולאריות שלו בקרב בני נוער וצעירים רבים אשר מתניידים עליהם לבית הספר, לעבודה ובכלל.
כפי שהוזכר לעיל, החוק מתייחס גם לבעלי עסקים המוכרים אופניים חשמליים, מספקים שירותי תיקונים לאופניים ועוד.

קורס לאופניים חשמליים

אם מסיבה כלשהי אין לכם עדיין רישיון נהיגה (אתם מתחת לגיל שמאפשר לימודי נהיגה או שסתם לא יצא לכם ללמוד נהיגה עד כה), תצטרכו לעבור קורס רכיבה על אופניים חשמליים. אם למדתם תאוריה ועברתם מבחן תאוריה בהצלחה, כנראה שתוכלו גם אתם לדלג על החובה לעשות קורס לאופניים חשמליים.

על התכנים אשר יילמדו במסגרת קורס אופניים חשמליים, אמונים שלושה גופים עיקריים- משרד החינוך, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ואגף הרישוי של משרד התחבורה. 
עליהם יהיה לקבוע מה יילמדו במסגרת קורס הנהיגה, מה חשוב לדעת וכיצד להעביר את חשיבות החומר הנלמד לבני נוער (שיהיו קהל היעד המרכזי של קורס זה).
תכני הקורס יכללו בין היתר למידה של תמרורים, חוקי התנועה בארץ ישראל, הכרה והבנת הדרך, כיצד רוכבים באופן זהיר על אופניים ועוד.

על מנת להוציא קורסים אלו לפועל מהר ככל שניתן, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תחל בהכשרת מורים שיהיו מוסמכים ללמד ולהעביר אותם.

בני נוער אשר לומדים חינוך תעבורתי במסגרת התיכון, יילמדו את הקורס במסגרת זו.

עבור מי שלא לומד חינוך תעבורתי בבית הספר, הרשות תמציא מסגרת אחרת מתאימה, בה יוכל ללמוד קורס לרכיבה על אופניים.

עם סיום הקורס, יהיה על התלמידים לעמוד במבחן ייעודי אשר ייבדוק את רמת הידע התיאורטי שרכשו והאם הם מוכנים לעלייה על הכביש. מי שיעמוד בהצלחה במבחן, יקבל "אישור כשרות", שזה סוג של רישיון לרכיבה על אופניים חשמליים, או קורקינט ממונע.

כל מי שעבר בהצלחה קורס, והוציא אישרו כשירות לרכיבה, יהיה רשום במאגר נהגי אופניים\קורקינטים ממונעים של משרד הרישוי, המטרה היא שהמאגר של משרד הרישוי יהיה זמין לשוטרים אשר יוכלו לבדוק בשטח רוכבי אופניים שייתבקשו לכך.

קנסות ועונשים.

כחלק מהחוק החדש ייכנסו עונשים חדשים ויוחמרו חוקים ישנים על אילו אשר ייבצעו עבירות תנועה בזמן רכיבה על אופניים חשמליות או קורקינט ממונע.
  • חבישה קסדה: החוק החדש מחמיר את הקנס על רכיבה ללא קסדה והוא יכפיל עצמו פי 4, מ-250 ₪ ל-1000 ₪ בגין רכיבה על אופניים או קורקינט ללא קסדה.
  • אפוד זוהר: מלבד החובה לעמוד בחוקי התנועה, על רוכבי אופניים תהיה חובה ללבוש אפוד זוהר כאשר רוכבים בחושך או כאשר תנאי הראות לקויים. רוכב אשר יעבור על חוק זה, יהיה חשוף לקנס.
  • קנסות נוספים לרוכבים: מלבד הקנס המוגדל על עבירת רכיבה ללא קסדה, הצעת החוק מדברת על הטלת קנסות חמורים על אלו שייבצעו עברות אחרות, כגון: הרכבת נוסע נוסף, רכיבה על אופניים ללא אפוד זוהר, קנס בגין רכיבה על אופניים וקורקינט חשמליים מתחת לגיל המותר (16) ועוד.
  • דחיית רישיון נהיגה: מי שיואשם, ויורשע בביצוע עברה על אופניים חשמליים או קורקינט, יוכל לקבל עונש של דחיית הוצאת רישיון נהיגה בשנה. (לא כל כך ברור איך העונש הזה ישפיע על אלו שכבר מחזיקים רישיון נהיגה).
  • החרמת אופניים\קורקינט: כחלק מהצעת החוק, מבקש משרד התחבורה לקדם תקנות וחוקים אשר יאפשרו להחרים ואף להביא לגריטת האופניים החשמליים, במקרים בהם הרוכב ביצע עברות שנחשבות חמורות:
    • רכיבה תחת השפעה של אלכוהול.
    • רכיבה על אופניים מתחת לגיל המינימאלי.
    • הרכבת נוסע על האופניים.
    • עברות תנוע כמו נסיעה ברמזור אדום.
  • עונשים לבעלי עסקים: בעלי עסקים שיימכרו אופניים חשמליים לא חוקיים, או ייבצעו שידרוגים אשר יהפכו את האופניים או הקורקינטים ללא חוקיים, יוכלו לקבל קנס של עד 10,000 ₪. מלבד הקנסות, מבקש משרד התחבורה לקדם חוק שיאפשר החרמה של קורקינטים ואופניים אשר יימצאו לא חוקיים ואף גריטה שלהם.

מה עושה אופניים חשמליים לחוקיים

מה בעצם עושה את האופניים החשמליים חוקיים, איך תדעו שאתם עומדים בתקנות החוק ולא רכשתם אופניים שעלולים לסבך אתכם עם פקח או שוטר תנועה..

מהירות אופניים

אופניים חשמליים (וגם קורקינטים) מוגבלים על פי החוק למהירות של 25 קמ"ש, מה שעושה אותם לא חוקיים זה הסרת פיזית של רכיב המגביל את המהירות שלהם. פעולה זו נעשית לרוב על ידי בעלי עסקים אשר מעוניינים להגדיל את ההכנסות שלהם ונותנים שירותים לא חוקיים של הסרת הרכיב המגביל.

הספק מקסימאלי

הספק המנוע המקסימאלי של אופניים או קורקינטים ממונעים לא יעלה על 250 וואט.

מכוונים ותאורה

על אופניים חשמליים להיות עם פנס קדמי עם תאורה לבנה, פנס אחורי עם תאורה אדומה, ומחזירי אור שיותקנו מאחור ועל דוושות האופניים.

פעולת המנוע

המנוע יופעל אך ורק תוך פעולת דיווש, אסור שהאופניים ימשיכו לנסוע אם לא דיוושתם.
בכך צריך להיות מותקן באופניים חיישן דיווש המזהה את הפעולה.
בנוסף לכך יכולה להיות מותקנת ידית תאוצה (מצערת תאוצה) שמוגבלת עד למהירות של 6 קמ"ש.

סימון האופניים

ישנה חובה לסמן את כל האופניים הממונעים עם הכיתוב "אופניים עם מנוע עזר" מצערת (ידית הגז במקרה זה) אשר צריכה להיות כזו שמפסיקה את הנסיעה כאשר מפסיקים ללחוץ עליה  

לסיכום

החוק שייכנס לתוקפו ביום הראשון של שנת 2019, יחמיר חלק מהחוקים והתקנות הקיימים, ויוסיף עליהם מספר רגולציות
  • קורס אופניים חשמליים למי שאין רישיון נהיגה קיים.
  • דגש על חבישת קסדה.
  • לבישת אפוד זוהר בלילה, או כאשר הראות לקויה.
  • דגש אל איסור רכיבה על אופניים חשמליות מתחת לגיל 16.
  • איסור הרכבת נוסע נוסף על האופניים.
  • שמירה על חוקי התנועה, עם דגש על מעבר באור אדום.
  • החמרת הקנסות ועונשים למי שעובר שרוכב על אופניים או קורקינט חשמלי שלא כחוק.
  • הוספה והחמרת הקנסות והעונשים לבעלי עסקים שיימכרו אופניים לא חוקיים או שייתנו שירותים שהופכים את האופניים ללא חוקיים.

על מה החוק לא מדבר

לצד כל הדברים הטובים שבחוק החדש של משרד התחבורה, מלבד קורס אופניים חשמליים לאלו שלא מחזיקים ברישיון, הוא ברובו מדבר על מגבלות, קנסות וענישה של עברייני תנועה. הצעת החוק מפספסת שני דברים עיקריים שנראים לנו לא פחות חשובים:
  1. ביטוח אופניים חשמליים- היה מתבקש אפו לפחות לבדוק את האפשרות של ביטוח אופניים חשמליים, ביטוח צד ג' , ביטוח חובה על רוכבי אופניים חשמליים או קורקינטים ממונעים. מה הייתרונות לביטוח?
    1. עצם הפעולה עצמה של רכישת ביטוח לרוכבי אופניים חשמליים, הייתה גורמת לאנשים לקחת יותר ברצינות את המהות של שימוש בכלי רכב מסוג זה
    2. הורים לילדים היו חושבים פעמיים אם הילדים שלהם בוגרים דיו כדי לרכב על אופניים ולא עושים שטויות.
    3. ביטוח שכזה היה בעצם מכסה את רוכבי האופניים והקורקינטים, וגם מכסה את הולכי הרגל או נהגים אחרים שעלולים להיות מעורבים בתאונה עם רוכבי אופניים.
  2. שבילי אופניים- בהשוואה למדינות מפותחות בעולם, בארץ אין כמעט שבילי אופניים מוסדרים. עובדה זו, יחד עם החוק שמחייב רוכבי אופניים לרכב על הכביש בהעדר שביל ייעודי, הם שתי סיבות מהותיות מאוד למספר תאונות הדרכים בהם מעורבים רוכבי אופניים חשמליים.
    1. אלו ששומרים על החוק ונוסעים הכביש מסכנים עצמם כאשר נוהגים יחד עם כלי רכב כגון משאיות, אוטובוסים, או כל כלי רכב אחר שגדול ומהיר באופן משמעותי מאופניים חסרי הגנה.
    2. אלו שמפחדים על חייהם ועוברים על החוק, רוכבים עם האופניים על המדרכות ובכך מסכנים הולכי רגל שמהירותם נמוכה בהרבה משל האופניים והם חשופים עוד יותר לפגיעה מאופניים או קורקינטים ממונעים.