רישיון נהיגה למונית

רוצים ללמוד נהיגה? מלאו את הטופס...

דרגה D1 הינה הדרגה הבסיסית בתחום הרכב הציבורי. על פי רוב מייחסים רישיון זה למונית אולם מחזיקי רישיון D1 מורשים לנהוג גם על אוטובוס זעיר ורכב סיור. על פי הרישיון, מספר הנוסעים המקסימאלי שמותר להסיע הוא 16 בני אדם לא כולל הנהג, מה שיכול להתאים למי שרוצה לעבוד לא רק על מונית רגילה אלא גם על מוניות שירות או מיניבוסים של 16 מקומות. בנוסף לכמות הנוסעים וסוגי הרכב, הרישיון עצמו מוגבל למשקל רכב של עד 5 טון (5,000 קילוגרם).

תנאים מקדימים לנהגי מונית

את לימודי הנהיגה עצמם תוכלו להתחיל בגיל 18 אבל תצטרכו לצבור וותק של שנתיים עם רישיון נהיגה מסוג B או C (הגדרה קצת מפתיעה מכיוון שלא ניתן להחזיק רישיון C ללא B), תוכלו להתנחם בעובדה שאין מספר שיעורים מינימאלי, אנחנו בכל זאת היינו ממליצים להשתפשף ולצבור ניסיון מעשי בנהיגה על מונית. הגיל המינימאלי שנקבע למבחן העיוני הוא 20, כך גם עבור מבחן הנהיגה המעשי (טסט), יחד עם זאת, גם אם תעברו את הטסט בהצלחה בגיל 20, את רישיון הנהיגה עצמו תוכלו לקבל רק שנה לאחר מכן, בגיל 21. תנאי נוסף שלעיתים לא מייחסים לו חשיבות אבל רצוי לשים לב אליו הוא שמשרד התחבורה דורש שמונה שנות לימוד לפחות ויש להחזיק תעודה השכלה מקורית;

תהליך הוצאת הרישיון

הנוהל הרגיל של הוצאת רישיון נהיגה חדש מן הסתם תופס גם פה, בשלב הראשון תצטרכו להגיש בקשה על גבי "טופס ירוק"- רש"ל 18; אלא שעד פה הדימיון בין התנאים להוצאת רישיון לרכב פרטי לבין הוצאת רישיון למונית. עבודה על מוניות או רכב ציבורי טומנת בחובה אחריות גדולה שכן בתור הנהג, עלייך מוטל שלום הנוסעים, בטיחותם והשירות כמובן. בנוסף נהגי מוניות נמצאים זמן ממושך על הכביש מה שבאופן טבעי מעלה את הסיכוי לבצע טעויות על הכביש. כאשר מבלים שעות רבות מאחורי ההגה, גם עולים הסיכויים להתקל בסיטואציות חריגות הדורשות מיומנות גבוהה יותר מצד הנהג. ההבדלים באחריות מוחשים כבר בבדיקת הראייה אצל אופטימטריסט או רופא עיניים, כאשר תקבלו אישור רק לאחר שיתברר שחדות הראייה שלכם היא לפחות 6/12 בשתי העיניים (ברכב פרטי זה לפחות בעין אחת), וזווית שדה הראייה תעמוד על לפחות 140 מעלות. לאחר בדיקת הראייה יש לגשת לסניף משרד הרישוי הקרוב עם טופס הבקש, תעודת זהות, רישיון נהיגה (עם הוותק המבוקש כמובן) ותעודה מקורית המוכיחה 8 שנות לימוד לפחות. עם הגשת כל המסמכים משרד הרישוי יגיש למשטרת ישראל בקשה לתעודת יושר, התעודה מאשרת כי אין לכם עבר פלילי או בעיות של עבירות תנועה. כאשר כל המסמכים שהוגשו תקינים ומשרד הרישוי יקבל תעודת יושר, הוא יישלח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים בקשה לקבוע לך תור לרופא מטעמם. כאשר הרופא יאשר כי הכל תקין מבחינתו, משרד הרישוי יקנה לכם אישור להמשיך את ההרשמה לקורס נהגי רכב ציבורי.

קורס רכב ציבורי לנהגי מונית

אם ברצונכם לקבל אסמכתא לעבוד על מונית או כל רכב ציבורי עד 16 מקומות ישיבה, חלה עליכם החובה לעבור קורס זה. תנאי הכרחי להתקבל לקורס הוא להיות אזרח מדינת ישראל, תנאי נוסף, על מבקש ההכשרה להיות בן 20.5 לפחות (כפי שציינו לא ניתן לקבל את הרישיון לפני גיל 21). לדעת לכתוב ולקרוא באחת משתי השפות- עברית או ערבית, הן גם תנאי הכרחי. משרד הרישוי דורש שבתי הספר המעבירים את הקורס יכשירו את התלמידים בלמעלה מ-150 שעות לימוד, המפורטות ומחולקות על גבי 10 נושאים שונים, ושייקנו לתלמידים הכשרה לנהוג ולתת שירות על רכב ציבורי.

נושאי החובה בהכשרה

  • דיני תעבורה, 24 שעות - על דינים וחוקי תעבורה.
  • הכרת הרכב, 24 שעות- תפעול הרכב, הכרת רכיבי המונית, טיפולים שוטפים וטיפולי חירום.
  • נהיגה מונעת, 12 שעות.
  • אנגלית, 24 שעות- לימודים בסיסיים של שפת האנגלית
  • עזרה ראשונה, 18 שעות – מתן עזרה ראשונה במצבי חירום.
  • ידיעת הארץ, 24 שעות- הכרת כבישים, ישובים ואתרים במדינת ישראל.
  • כיבוי אש, 4 שעות.
  • חבלה, שעתיים- כיצד לזהות אמצעי חבלה ואיך לפעול.
  • לימודי חברה ועבודה, 12 שעות- כיצד להתנהל עם לקוחות, לתת שירות, איך להתנהל במהלך העבודה על המונית.
  • הסעת ילדים, 8 שעות- כיצד לעבוד עם ילדים, נהיגה בטוחה תוך תקשורת נכונה עם ילדים.
במידה והייתם תלמידים טובים והשלמתם את כל השיעורים הנלמדים בקורס, תדרשו לעמוד במספר מבחנים עיוניים שייערכו במסגרת המכללה בה אתם לומדים, ושלושה מבחנים נוספים אשר יערכו במסגרת רשמית של משרד התעבורה:
  • מבחן עיוני על דיני תעבורה - ייערך במסגרת הקורס במשרד הרישוי.
  • מבחן עיוני על ידיעת הארץ והכרת הרכב- ייערך על ידי מח' הבחינות של מ. התעבורה.
  • בחינה מעשית – בחינה מעשית שתנוהל על ידי בוחן אשר מוסמך לבחון על מונית.
עמידה בהצלחה במבחנים תקנה לכם תעודת גמר וזכות להחזיק רישיון ולנהוג על הרכב הציבורי עליו נבחנתם, מונית או אוטובוס זעיר.